måndag 7 september 2009

Mjölklobbyn

Det var länge sedan jag skriv ett inlägg sist, men nu är jag på banan igen. Idag läste jag en intressant artikel i DI där man belyste mjölklobbyn på ett förträffligt sätt. Jag tycker inte att det är fel att det finns en mjölklobby, MEN denna ska behandlas precis som vilken annan industrilobby som helst. Som artikelförfattaren konstaterar "det är svårt att se var gränsen går mellan jordbrukande företags vilja att kränga sina subventionerade varor, och folkhälsoivrande". Bland annat tar man upp propagandasidan drinkitup.europa.eu där bland annat femåringar får svara på hur ofta man ska dricka mjölk. Snacka om tidig indoktrinering!

Dessutom konstaterar man att det går en mjölklobbyist på var 65:e mjölkbonde och att EU fortfarande stödköper mjölprodukter och ger exportbidrag för dessa. Exportbidragen bidrar till dumpade priser för länder utanför EU och att det förstör marknader och inhemsk produktion i tredje världen kommer väl inte direkt som någon nyhet...

Jag är dock inte emot mjölk som produkt, men jag tycker mjölk särbehandlas på ett oförsvarligt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar