torsdag 18 juni 2009

Vego-Atkins för blodfetterna?

Det finns många sätt att minska i vikt och Atkinsdieten (som många kallar GI-metoden) är en populär metod. Tyvärr ger den inte alltid bra effekter på blodfetterna.

Upphovsmannen bakom glykemiskt index, David Jenkins, har publicerat en studie där han jämför effekterna av en lågfett-/högkolhydrat-diet (58E% K, 16 E%p, 26 E%F) med en vegansk version av atkinsdieten (26 E% K, 31 E% P, 43 E%F). Resultet visade att "vego-atkins" hade bäst effekter på blodfetterna. Forskarna menade att effekten av "vego-atkins" också var bättre än traditionell atkinsdiet. Tyvärr fanns det ingen grupp i studien som åt den sistnämda kosten, vilket jag hade önskat.

En intressant sak är att "vego-atkins" var fullproppad med en massa konstgjorda vego-produkter, bl. a. rafinnerat gluten...

Vad hade hänt om man baserade den på nötter och baljväxter? Kanske inte så kul kost om man bara äter sådant! :-)

5 kommentarer:

  1. Gabriella Terneborg gabriella.terneborg@djurensratt.se24 juni 2009 kl. 02:09

    Hej Martin!
    Väldigt intressant det här du skriver om en vegansk version av atkins. Det kände jag inte till. Verkligen roligt med en motvikt till alla köttdieter som är så pupulära.Var kan man få tag på studien, jag skulle gärna vilja läsa den?

    Med vänliga hälsningar
    Gabriella

    SvaraRadera
  2. Martin, nu borde bloggsemestern vara slut! Har du brist på idéer till dina inlägg så har jag en trave du kan få:)

    Ha det topp!

    SvaraRadera
  3. Hej Martin!
    Jag tycker ett yrke som näringsfysiolog låter superintressant!, men har hittat dåligt med utbildningar. Vilken väg har du gått och hur länge har du studerat till det?

    Hälsningar Victoria,
    victoria_w9008@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Nu är semestern slut! Förlåt min slöhet!

    Återkommer strax med svar på ställda frågor!

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Gabriella: Ja, visst är det kul. Lite mkt "konstgjord" mat bara. Studien finns här: Jenkins D, et al. Arch Intern Med. 2009;169(11):1046-1054. The Effect of a Plant-Based Low-Carbohydrate (”Eco-Atkins”) Diet on Body Weight and Blood Lipid Concentrations in Hyperlipidemic Subjects.

    Andil: Du får gärna mejla mig uppslag. Trevligt initiativ!

    Victoria: Jag har gått nutritionistlinjen på SU!

    Mvh
    martin

    SvaraRadera