fredag 18 september 2009

Detox = intox?

Detox är en trend som kommer och går genom åren. Just nu är det extra populärt att detoxa. Men vad handlar egentligen detox om? Grundtankarna handlar om att man renar kroppen från föroreningar som vi blir utsatta för genom vårt syndfulla leverne. När man detoxar ska man ofta äta olika typer av dyra tillskott (som olika detox-gurus säljer) som ska underlätta "reningsprocessen". Dessutom ska man undvika "gifter" som alkohol, kaffe och rött kött!

Är våra kroppar så fulla av gifter? Vissa gifter kan ansamlas i kroppens fettvävnader. Dessa gifter är dock ofta inte speciellt giftiga förrän kroppen försöker utsöndra dessa genom urin eller galla. Det betyder att dessa inte är speciellt farliga så länge de ligger inaktiva i fettvävnaden. Ett annat exempel på gifter som ansamlas i kroppen är tungmetaller som anrikas i njurarna. Vore det inte ypperligt att kunna rena kroppen från dessa?

Förespråkarna av detox hävdar att dessa "reningskurer" kan minska risken för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och allsköns sjukdomar och motverkar en överhängande orgnassvikt. Stämmer detta? Många som går på detox-kurer upplever att deras hy blir bättre och lider man av akne brukar detox hjälpa. Dessutom upplever många med auto-immuna sjukdomar som reumatism och psoriasis att de blir bättre. Lider man av IBS (uppsvälld mage) blir man också ofta bättre. Är detta ett bevis på att kroppen renas?

Knappast! De ovan beskrivna förbättringar hänger ihop med att man hamnar i negativ energibalans, dvs man stoppar i sig mindre än vad man gör av med. Då minskar immunförsvaret sin aktivitet och då förbättras auto-immuna sjukdomar. Hudförbättrningarna hänger också ihop med att man utesluter gluten, vilket gör att många IBS-magar blir bättre. Det är för övrigt samma mekanism som ligger bakom de minskade IBS-besvär som många LCHF:are upplever (istället för rening säjer dessa att deras stora intag av fett smörjer tarmarna). När man sedan börjar äta normalt igen (eftersom man svälter ihjäl om man detoxar för evigt) återkommer problemen. Istället smutsar detox ner kroppen genom att en massa gifter bildas och aktiveras vid den fasta som detox ofta innebär. Vill du uppnå detox-effekter temporärt kan du lika gärna fasta under period.

Hur kan detox-gurus säga att deras produkter renar kroppen? Vad är bevisen för att kroppen renas? Har någon en seriös referens blir jag så klart glad för att få den. Hittills har jag aldrig hittat någon...

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet Marin! Det råder sedan en tid tillbaka en Detox-trend som kommer från USA. Vad många inte vet är exakt hur kroppen påverkas och att det inte alltid är på sin plats att laborera med för mycket utrensande produkter och späkning. Medias klämkäcka löften om effekterna av en Detox är en stor bov i dramat. Däremot har människor fastat i alla tider av hälsoskäl eller av religösa skäl men det något annat. Det finns inga genvägar eller snabba lösningar till hälsa.

    SvaraRadera
  2. Det där med detox har jag också funderat på. Det är väldigt inne men finns det några vetenskapliga bevis på att det fungerar, eller har vi tappat bort vår källkritik när det kommer till detta och litar på media och kändisar som förespråkar detta?

    Jag har testat för att veta vad det handlar om och jag upplevde att det kanske handlar lite om placebo också. Tror man att det funkar så funkar det. Jag tror inte att det funkar.

    Sen undrar jag också om vi verkligen lever så osunt att vi måste avgifta vår kropp emellanåt? Jag har svårt att tro det.

    SvaraRadera
  3. Varför detoxa med massa konstigheter? När jag gör detox gör jag det med mat. Jag gör det i första hand för att må bättre, i andra hand för att öppna upp ögonen för årstidsmat och kravmärkta varor. Sen är det en stor bonus att gå ner i vikt och kunna behålla den genom att jag fått upp ögonen för den "bättre" maten. Det är inte direkt bra att äta ute varje dag - minskar immunförsvaret det med. Hadejag läst denna blogg om jag funderat på detox hade jag skitit i den. Men nu eftersom jag gör detox (just klarat av detox 2) med jämna mellanrum och är medveten om hur det påverkat mig sen första detoxen vågar jag tala för att den påverkar mig med flera till en sundare livsstilshållning.

    SvaraRadera