fredag 25 september 2009

"Fettdoktorn" rekommenderar kolhydrater till hjärtsjuka?

Det har knappast undgått någon att Annika Dahlkvist, "fettdoktorn", förespråkar en kolhydratfattig kost rik på mättade animaliska fetter. Hennes anhängare brukar också förorda denna kosthållning som den bästa för skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar. Med denna bakgrund kommer detta uttalande på hennes blogg som en överaskning:

"Kanske att vi ska tillråda dem som får ökade blodfetter under LCHF-kost att sänka fettintaget och öka kolhydratintaget en aning? Vad tror ni?"


Kanske är det de hjärtproblem (enligt diskussionen på länken ovan) som LCHF-förespråkaren Litsfeldt verkar ha drabbats av en utlösande faktor?

Jag tror dock att det i första hand inte handlar om proportionerna kolhydrater/fett som påverkar riskerna, men vilka livsmedel vi väljer. Kommer kolhydraterna från vitt bröd eller bönor? Kommer fettet från smör eller fet fisk?

I skrivande stund är jag i Sandviken på hälsomässa. Kom gärna förbi och prata lite om ni har vägarna förbi!

Vår monter i Sandviken (inte så rolig bild kanske, men bättre än ingen, eller?):

7 kommentarer:

  1. Kul med mässa! Ser att de nya dryckerna är där. Jag fick hem värdecheckar så jag kan gå till affären och hämta ut dem men de finns inte här än. Typiskt att man bor "på landet". Men men. Hoppas att de kommer in snart. Annars får jag väl köpa dem i november på hälsomässan. haha

    SvaraRadera
  2. Ja, de är där. Min första kontakt med dem var igår (fredag). Har du vägarna förbi vore de så kul med en pratstund!

    /Martin

    SvaraRadera
  3. Hej Martin!
    Kommer ni stå på Älvsjö mässan i början av november? Hälsa familjen :-)
    kram från kusinen :-)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det på är tragiskt att mat och ätande har gått från någonting naturligt och lustfullt till något tillkrånglat och snävt. Alla överdrifter åt något håll bäddar för problem, det säger sig självt. Lite sunt förnuft skulle inte skada... Dahlquist har hittat något som passar henne,(kul för henne!)men om man verkligen är seriös i sina rådgivningar bör man tänka i ett bredare perspektiv. Personligen tror jag inte att en strikt LCHF-diet gynnar hälsan i längden.

    SvaraRadera
  5. Hej Martin! Satt på en föreläsning med Annika två dagar före hennes uttalande på bloggen. Då sa hon till en nyss drabbad man som fått hjärtinfarkt att han skulle fortsätta att äta LCHF. Blev lite förvånad när hon två dagar senare var tveksam till sina egna råd. Jag gjorde mig besväret att kommentera hennes råd på bloggen men detta togs bort. Lite pinsamt tycker jag! Ha det bra! /Martina W

    SvaraRadera
  6. Annelie-kusin: Kul att du har hittat hit! Ja, vi kommer att finnas på hälsomässan i Stockholm! Hoppas vi syns då!

    Chatrin: Kloka ord (som alltid), tycker jag!

    Martina: Det är ju viktigt att alla sidor på myntet synas. Håller också med om att Dahlkvist kommer med dubbla budskap. Verkligen fegt om de censurerar inlägg som inte går helt på deras linje. Själv har jag en policy att inte ta bort ngnting så länge det inte är rena personangrepp. Iofs fick jag ett inlägg där ngn ansåg att jag spred rena lögner, men det låter jag stå kvar. Högt i tak är min filosofi!

    /martin brunnberg

    SvaraRadera
  7. Men HAHA det här kan ju inte stämma? lägger hon ut en fråga om hur hon skall råda sina egna? Fantatsiskt hon borde få någonlslags pris! Jag orkar inte...

    SvaraRadera