onsdag 14 maj 2014

Det är skillnad på socker och socker!



Socker finns naturligt i mycket mat, men det mesta vi äter är tillsatt. Det socker vi får i oss är framför allt av tre sorter: glukos (druvsocker), fruktos (fruktsocker) och sackaros (vanligt vitt socker som är sammansatt av en glukos och fruktos). Eftersom tillsatt socker är identiskt med naturligt förekommande socker så borde det inte spela någon roll om man äter naturligt socker eller tillsatt socker. Säkert känner du igen dig i illustrativa jämförelser över hur många sockerbitar apelsiner, sockersötad yoghurt och honung innehåller. Men kan man verkligen jämföra detta rakt av? Eftersom jag har en bakgrund inom kemi så kändes det rätt självklart att tillsatt socker och naturligt förekommande socker borde ha samma effekter på kroppen. Detta är ett antagande och för att bekräfta antagandet måste man göra studier som bekräftar detta, hur sannolikt det än kan förefalla.

De studier som har gjorts idag visar dock att det är en avsevärd skillnad mellan naturligt förekommande socker och tillsatt sådant. Mig veterligen visar ingen studie på att frukt orsakar ohälsa. När det gäller diabetes typ II verkar effekten vara neutral och vare sig skyddar eller ökar risken för sjukdomen. I hjärt- och kärlstudier på råttor ger man dessa ofta raffinerat fruktos för att ge dem blodfettsrubbningar så att man sedan kan studera effekten av dessa. När man ger dem samma mängd fruktos i form av honung händer ingenting(!) (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12421854).

Vad är då skillnaden mellan fruktos i form av honung och det raffinerade ditot? Jag vet inte, men det finns olika spekulationer om att det är den naturliga ”förpackning” i honungen som motverkar de negativa effekterna av fruktos som annars skulle höja blodfetterna och bidra till leverförfettning. Exakt vad denna består vet man inte idag, men att dra allt förekommande socker över en kam är inte rätt. 

Slusats: det är skillnad på socker och socker, frukt är inte = socker!

4 kommentarer:

  1. Fortsätter mumsa min frukt med ett ännu större leende och känsla av välbehag efter denna läsning :)

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning men tyvärr gäller det inte för alla. Har man diabetes går det inte att mumsa frukt. När man räknar i kolhydrater blir det bara en frukt om dagen, ett äpple/päron m.m eller en halv banan. :-/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, där håller jag inte med helt. Om du har diabetes II ger frukt sannolikt en betydligt bättre mättnad en raffinerad, tillsatt. Eller raffinerad stärkelse också för den delen.

      Radera
  3. Jag har en annan fråga men den handlar om socker. Jag mår mycket bra av att inte äta fikabröd och annat sockerrikt. Är det vanligt att vissa personer inte äter socker? Många jag känner äter socker varje dag. Varför är det så när vi vet att det inte är bra? Och varför ska jag känna mig dum när jag ibland tackar nej till fikabröd? Det borde vara acceptabelt att tacka nej för jag mår inte bra av socker. Blir stressad, hungrig, okoncentrerad och spänd i magen av det och får ingen träningslust som jag vanligtvis har. Jag äter det mesta annars som är riktig mat. Hoppas på svar. Tack!

    SvaraRadera