fredag 13 januari 2012

Proteinrik kost tillbakabildar fettceller

Jag brukar förespråka ett högt proteinintag för dem som har problem med sötsug, övervikt och svängande blodsocker. Nu har det kommit en ny studie där man jämför protein- och fiberrik kost med traditionell viktminskningskost med mycket kolhydrater. Resultaten visade klara fördelar med högproteinkost eftersom denna kost minskade fettcellernas storlek och tillbakabildade fettceller i högre grad än den konventionella kosten. Även många riskmarkörer för hjärt- och kärlsjukdomar förbättrades i högre grad av högproteinkosten.

Ett bra exempel på en högproteinkost som jag förespråkar är isodieten och just nu är den aktuell i Amelia där den går under namnet ”Klara vardagen dieten”: http://www.amelia.se/artiklar/Mat-22027/Ga-ner-din-julkilon-med-amelias-klara-varadagen-diet/

Jag vill också passa på att tipsa om att Paulúns Näringscenter har en ny hemsida: www.pnc.nu.

På söndag morgon åker jag till Fuerteventura där jag ska hålla i en kostrådgivarutbilding. Jag kommer att rapportera mer därifrån och jag kommer även att lägga ut en del på Facebook om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar