fredag 23 oktober 2009

Cellsyre – bluffen är tillbaka

Första gången jag hörde talas om ”Cellsyre” var under benämningen ”stabiliserat syre” för över tio år sedan. Nu verkar det som detta blufftillskott återigen vinner mark. Vad handlar det om?
Detta är ett kosttillskott som innehåller, hör och häpna, syre löst i vatten. Varför i all världen ska man ta tillskott med syre? Retoriken hos återförsäljarna handlar om att ”syrehalten i atmosfären har sjunkit och att vi alla är drabbade av en syrebrist”. Det är förstås propaganda som anspelar på folks allmänna rädsla.

Har syrehalten i luften verkligen minskat? Ja, sedan dinosauriernas tid har den minskat en del, men inte så länge människan har funnits (om man nu tror på evolutionen). Drabbas man av långvarig marginell syrebrist anpassar sig kroppen genom att öka antalet röda blodkroppar (polycytemi). Detta händer vid höghöjdsträning och vid grav övervikt.

Att försöka ta syre upplöst i vatten som tillskott är därför helt verkningslöst och hade det ens fungerat skulle det antagligen bara leda till en öka produktion av fria radikaler. Läser man på innehållsdeklaration innehåller produkten endast destillerat vatten och koksalt. Dessutom säger man att vattnet är pH-neutralt, vilket är helt vilseledande. Destillerat vatten har nämligen en obefintlig buffertkapacitet, vilket gör att pH påverkas av exempelvis utandningsluft.

Bluff, bluff, bluff!

Så här ser en sökning ut då man söker på cellsyre:
http://www.bing.com/search?q=cellsyre&FORM=DLCMHP&CP=65001&mkt=sv-se

Idag har vi haft avslutning på en fördjupningskurs för Kostrådgivare och kocken Jacob Wismar lagad mat som vi sedan avnjöt tillsammans med lite gott rödvin. Underbart!






17 kommentarer:

  1. Lyxigt med Jacob som kock =)

    SvaraRadera
  2. Jag har blivit lyckats bli av med infektion tack vare cellsyre. Ideliga infektioner som läkare inte kunnat bota, ja inte ens lindra.

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag beställa Cellsyre fast jag läst dina åsikter. Anledningen är den att mitt blodvärde är 170 p g a lungemfysem orsakat av alfa-1 antitrypsinbrist. Senast jag åt en kur cellsyre gick mitt blodvärde ner till 156 och jag blev mycket piggare. Därför tror jag att detta preparat har en viss verkan.

    SvaraRadera
  4. Hej Martin!

    Jag har alltid med mig Cellsyre i handväskan. Cellsyre ÄR effektivt mot bakterier och virus men är helt oskadligt för våra celler. Jag blev frisk från vinterkräksjukan på bara en dag med cellsyre.

    MVH! / En som testat på både mig själv o andra o vet att det funkar.

    SvaraRadera
  5. Hört talas om placebo?????????????

    SvaraRadera
  6. Citat:

    "Hört talas om placebo?????????????"

    Hört talas om idiot?

    Om du har så dålig koll kring syrets roll så du tar till det klassiska puckoargumentet "placebo", så är det bättre du håller tyst.

    SvaraRadera
  7. Jag har provat att använda cellsyre på munsår med fantastiskt resultat. Första gången tog jag cellsyre på redan befintligt munsår och läkningstiden förkortades avsevärt. Nästa gång jag kände att det var munsår på gång tog jag på cellsyre snabbt vilket resulterade i att inget munsår utvecklades. Jag har haft musår i många år och provat det mesta men aldrig hittat något som gett bättre resultat.

    SvaraRadera
  8. Undrar om divätemonoxid förgiftning kan uppstå vid ett alltför stort intagande av cellsyre ? Gäller att passa sig tydligen...

    Eller som amerikanarna ibland slänger ut sig:
    "Whatever floats your boat" ;-)

    SvaraRadera
  9. Bluff bluffbluff säger du vilket genast får mig att rusa till hälsokosten och köpa en flaska!! Nu ska jag prova på min hunds ständiga öroninflammationer! Om han blit bättre kan man inte iallafall skylla på Placeboeffekt" eftersom ett djur inte har någon förväntan på behandling! Har du själv provat mot något innan du så besserwissigt uttalar dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejja Pia

      Hur mår din hund nu?
      Besserwissrar irrar blint runt i inbillningen om sin egen förträfflighet. De missar mycket, medan mer ödmjuka och öppensinniga människor åtminstone vågar satsa och prova, för att sedan bilda sin egna analys.

      Skiter i raljerande dumma kommentarer från folk som vill försöka sätta andra på plats

      Jag skriver här bara en enda gång

      Tack och hej

      Radera
  10. Inte för att pissa på paraden.. men kanske en kik här vore av intresse? http://www.chem1.com/CQ/oxyscams.html

    Dessutom.. läge att ta en kemikurs?

    SvaraRadera
  11. Man kan bara förundras över vad människor kastar pengar på. Som sagt, läs kemi. Eller svälj luften och håll tillbaka luftrapen som skapas. Det borde bli mer syre i magen än av det dyra destilerade vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan bara förundras över hur korkade människor är som inte gör annat än öser ur sig en massa smörja, som de inte vet ett enda dugg om.

      Radera
  12. Helt sjukt roligt.
    Cellsyre används av elitidrottare, för att just som det låter... öka syret i blodet.
    Provade att träna med ett intag idag, och ökade grymt mycket, ska införskaffa en flaska direkt.

    SvaraRadera
  13. Oerhört vad verksamt det är med cellsyre! Hade lunginflammation på lunginflammation, och från läkarhåll fick jag inget annat än hälsonedsättande antibiotika, men efter jag började med cellsyre så har lunginflammationerna sprungit och gömt sej. Det borde du också göra som uttalar dej som att människor kastar pengar på helt verkningslösa hälsomedel, när de kan berätta hur bra de har blivit. Sjukvårdens paroll är " ät giftiga mediciner så gynnar du läkemedelsföretagen, och vi får ännu mera inkomster". Har du någon egen forsknings rapport som klart visar att det inte funkar med hälsokostmedel? I så fall fram med den.

    SvaraRadera
  14. Min man har samma inställning till cellsyre som dig Martin. Men jag tycker det är synd att förkasta något innan man har provat. Jag är mer intresserad av alternativ och självhjälp än att genast rusa till läkaren. Därför har jag testat Aquagen många gånger, bl.a. vid torra ögon och som dryck i en blandning med vatten vid längre flygresor för att slippa jetleg. Det har fungerat utomordentligt, så jag rekommenderar verkligen AQUAGEN. Testa själv Martin!
    Hälsningar Liza

    SvaraRadera
  15. Ja, jag kan faktiskt tänka mig att cellsyre kan fungera utmärkt för att skynda på läkning av små sår, lindra torra ögon eller skölja ur en täppt näsa.
    Det tror jag även den statliga sjukvården kan hålla med om.
    Vill man testa själv kan jag dock rekommendera en produkt som ska ge lika bra behandling av ovan nämnda men också behandla din plånbok mycket snällare. Denna fantastiska produkt kan du inhandla på ditt lokala apotek, eller med lite kunskap till och med framställa hemma i ditt eget kök. Produkten finns under flera olika varumärkesnamn, men innehåller alltid rent NaCl utblandat i diväteoxid.
    NaCl och diväteoxid kan låta skrämmande, men jag kan intyga att det helt enkelt är en fysiologisk saltlösning.
    Och har du inte redan förstått det så pratar jag om vanlig koksaltlösning.

    SvaraRadera