tisdag 9 juni 2009

Fruktsocker minskar blodfetterna(!)

Läser man dagspressen idag är det lätt att få uppfattningen att frukt är något dåligt. Söker man efter studier (www.pubmed.org) är det dock svårt att hitta annat än positiva effekter på hälsan. Personligen har jag varit mycket negativ till produkter sötade med raffinerat fruktsocker eftersom dessa har dåliga effekter på blodfetter, blodsocker och insulinkänslighet.
Detta har gjort att jag har varit lite restriktiv i min inställning till torkad frukt och fruktjuicer, åtminstone för dem med höga blodfetter, blodsocker eller överviktsrelaterade problem.
Är naturligt sockerrika livsmedel lika negativa för hälsan som berikade livsmedel?

När man studerar blodfetter och åderförfettning i råttmodeller brukar man ge råttorna fruktsocker i sitt dricksvatten. Tillsatsen gör att blodfetterna stiger och man kan göra djurförsök på detta. Vad händer då med deras blodfetter om man berikar deras vatten med motsvarande mängd fruktsocker från honung? Ingenting!

I en ny studie gjorde man ett liknande experiment på människor som fick äta fruktsockerstinna russin varje dag under sex veckor. Resultatet visade lägre LDL-värden hos dem som konsumerade sina dagliga russin.

Detta visar tydligt att man inte kan dra några slutsatser angående hälsoeffekterna av frukt genom att studera effekterna raffinerat fruktsocker. Hur sockret är förpackat betyder en hel del!

5 kommentarer:

  1. Vilken bra förklaring du kom med! Där jag jobbar i spanien har de ALLT sötat med fruktos...det kan nog vara dn sämre effekten de talas om. Att folk vräker i sig sockerfria kakor (och good damn vad söta de är) o tror de inte är farligar än frukt.

    Jag överkom ett samtal på ica mellan 2 bastanta damer iomed frukt debatten för ett tag sen. De skulle minsan inte äta mer frukt för de blir man ju tjock av. När jag spanade ner i korgen ligger där en fikabrödslängd och 2 kitkat tillsammans med micromat och stinaskyckling.

    Jättekul att du bloggar Martin och tack för alla fina kunskaper du lärt ut på kostrådgivarutbildningen jag gick 2006 med dig som lärare!
    // Vicktoria

    SvaraRadera
  2. Hej Vicktoria!

    Kul att du uppskattar inlägget. I många länder finns det en väldigt positiv syn på fruktsocker. Där är lightprodukter ofta sötade med det istället för vanligt socker - inte mycket till hälsovinst direkt.
    Den attityd du beskriver stöter jag allt för ofta på; folk som frågar efter vilken glass som är bäst för diabetiker och i samma andetag dissar de frukt.

    Kanske inte så märkligt egentligen. Jag tror att många människor vill rättfärdiga saker som de verkligen tycker om (eller får en belöningseffekt av) och samtidigt försöker de hitta andra syndabockar (som de klarar sig utan) att skylla sin ohälsa/övervikt på .

    SvaraRadera
  3. Om man tittar på kosttillskott sötade med fruktos då? Många kosttillskott innehåller ju vitaminer, mineraler och omega-3 vilket i teorin skulle vara ett "bättre", mer komplett alternativ än frukt som ett mellanmål?

    En produkt som jag tittat på innehåller ca 4,4 g fruktos/portion och ett äpple innehåller också ca 4,4 g fruktos. Vissa drar här slutsatsen att dessa är ungefär lika och väljer kosttillskottet då det innehåller "allt och lite till". Hur ser du på kosttillskott sötade med fruktos?

    Sötas de inte med fruktos så är det ofta aspartam och då kan man ju undra vilket som är bäst, om man ska välja mellan pest eller kolera?

    SvaraRadera
  4. Hej Cizzi!

    Tillskott berikat med fruktos eller livsmedel - ingen principiell skillnad. Båda är sannolikt lika dåliga. Articifiella sötningsmedel ger inga kalorier (eller väldigt lite), vilket gör dem till ett bättre val om det handlar om något man konsumerar dagligen. Det bästa är förstås om man kan styra bort från söta smaker!

    ...eller välj äpplet!

    SvaraRadera
  5. Ok, då är jag med. Jag har en person som resonerar som så att eftersom frukten och tillskottet innehåller lika mycket fruktos så är tillskottet bättre då det innehåller protein, vitaminer, mineraler, omega-3 och kolhydrater. Till skillnad från äpplet som saknar omega-3 och protein. Personligen tycker jag inte att man kan jämföra så men vad säger jag, på ett fint sätt, till den personen?

    SvaraRadera