tisdag 7 april 2009

Omättade fetter mättar bättre än mättade!

Detta visar en ny studie från Nederländerna. Klart intressanta rön, tycker jag, särskilt som att den senaste kosttrenden handlar om att äta mycket mättat fett.
I den här studien gav man en försöksgrupp fett direkt ner i magen via en slang. Det innebär att försökspersonerna inte uppfattade någon smak, vilket annars kunde påverka den upplevda mättnaden. Resultatet visade att omättade fetter klart vann över mättade fetter när det gäller upplevd mättnad. Ett klart intressant inlägg i debatten tycker jag!

5 kommentarer:

  1. Hejhej!
    Vad roligt att du också har börjat blogga.
    Här tänker jag komma in och läsa lite då o då.
    Hälsningar // Vicktoria (Kostrådgivare April/maj 2006 hos dig)

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker det!

    Jag ska göra mitt bästa för att håll igång bloggen!

    SvaraRadera
  3. Hej Martin!
    Årskull 2003 här.. :)
    Glöm bara inte att kolla kommentarer på äldre inlägg, samt svara på dem. Man kommer inte gärna tillbaka till en blogg där det står folk och ropar utan att få något svar.
    (Typ i förra inlägget ;)

    SvaraRadera
  4. Intressant. Jag var på föreläsning med Dr Dahlquist igår (hon var i stan bredvid och jag hade inget bättre för mig) och jag är fortfarande skeptisk. Mycket skeptisk. Det ska bli spännande att fortsätta följa debatten.

    SvaraRadera