fredag 24 april 2009

Äntligen ett inlägg!

Nu blev det precis så där som jag inte ville att det skulle bli - lång tid mellan inläggen! Min frånvaro har dessvärre inte berott på att det inte hänt något som jag vill dela med mig av - utan tvärtom. Det har varit lite svårt att hinna med (jag skyller på det iaf)...
Idag har vi haft avslutning för ytterligare en grupp entusiastiska Kostrådgivare. Helt underbar grupp som alltid, men denna gav också två mycket fina viner (nam, nam). Tyvär fick jag inte med alla på bild, men är syns några:




I onsdags var det föreläsning för en Olympens förskola/skola på Hotell Anglais. Vi pratde om tillsatser och matallergier och intresset var på topp. Roland Johansson (bilden) är av dem som ligger bakom Olympen som utmärker sig bland annat genom sin föredömliga kostprofil.





Slutligen måste jag bara dela med mig av en effekt av sommarvädret:


Leker de "hur många går in en ruta på 10 x 10 meter, eller vadå? Är det kul? Man kanske skulle prova...


/Martin

2 kommentarer:

  1. Hej igen Martin!

    Kul att du tittade in på bloggen, jag har en liten fundering om sin ideal vikt.

    Hur kan man komma fram till vad man bör väga på ett ungefär? Vad jag har förstått så för en man som är 178cm så skall idealvikten ligga på ca 70-78 kg.

    Är det bättre att göra en bodpod? och kolla på sin fettprocent i kroppen?

    Jag vill inte gå ner orimligt mycket, och när jag väl är klar med isodieten, antar jag att jag bör uttöka mina porttioner till ca 2000-2200kcal eller?

    MVH Isodieten
    http://isodieten.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kul att ha dig här också! :-)
    Eftersom "tillåten vikt" bland annat beror på hur lång man är har man arbetat fram ett viktoberoende längmått, BMI. Enligt BMI ska man ligga mellan 18-25 (vikt/längd/längd). Tyvärr talar BMI inte om kroppssammansättning, vilket gör det riskabelt att använda som måttstock. Då tycker jag definitivt att det är bättre att använda en kroppsfettmätning istället. Ja, 2000-2200 kCal låter rimligt, men fortsätter du att då ner måste du förstås öka mängden ytterligare!

    Lycka till!

    SvaraRadera