onsdag 18 mars 2009

Vegetarisk kost i ABC-nyheterna


Idag har ABC-nyheterna (lokal nyhetskanal i 08-träsket) varit här och intervjuat mig. Intervjun handlade om barn som väljer att äta vegetariskt. Min syn på detta är att det inte är något problem så länge man inte utesluter fisk, ägg och mejeriprodukter. För många kan det till och med vara ett hälsolyft om man ökar sitt intag av fisk och ökar variationen av grönsaker. Reportaget sänds på nu på fredag eller nästa fredag. Här är en bild på ABC-teamet:

9 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört talas om vegeterisk fisk! Vad är det?
    Fattar vad du menar och vill påpeka att ordet vegetarian missbrukas! Häromdagen beställde jag och en kompis "vegetarisk sallad" på ett ganska känt större fik -döm om min förvåning när den innehöll kyckling ... vi påtalde detta och fick till svar att "alla vegetarianer äter ju kyckling"
    Kan man se reptaget på nätet? Lägger du in en länk, please :0)

    SvaraRadera
  2. Varför är det problem att utesluta fisk, ägg och mejeriprodukter? Det finns väl andra livsmedel som kan kompensera?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym!
    Ja, visst är det som du säger. Själv har jag gett upp! Säger någon att de är vegetarianer måste man ändå alltid fråga vad de egentligen äter. Själv äter jag nästan aldrig kött, men det gör inte att jag betraktar mig som vegetarian (särskilt inte med tanke på att jag äter väldigt mycket animalier).

    När det gäller strikt vegankost kräver det kunskap och tyvärr kan man inte kompensera riktigt allt. Tänker framför på b12 och fiskfettsyror...

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag såg på ABC att du uttalade dig om att köttätande ökar risken för tarmcancer och då indirekt menade att vegetarisk kost inte ger tarmcancer.
    Men det är ju precis tvärtom. Med vegetarisk kost är risken större för tarmcancer än om man äter kött.
    Hur kan du gå ut med såna allvarliga lögner som lurar folk att äta farlig mat?

    SvaraRadera
  5. Fisk och ägg är inte vegetariska, dock kan man ju vara lacto-ovo-vegetarian. De flesta vegetarianer dricker väl mjölk, då slipper man ju ta livet av nån

    SvaraRadera
  6. Det finns mycket studier som visar på ett samband mellan köttätande och cancer - annars skulle jag inte säga det. Dock verkar det som att det finns ett tröskelvärde och ligger man på en låg konsumtion har köttkonsumtionen sannolikt inga negativa effekter alls. Problemet är att många inte är så måttliga... Det finns också problem med vegankost (dvs när man utesluter alla animalier). Söker man på medline (forskningsdatabas) hittar man mycket problem med vegankost och i synnerhet Raw Food-fenomentet. Därför tror jag inte att vegankost är den bästa kosthållningen.
    Här finns en beskrivande text om sambandet mellan kött och tarmcancer för den som är intresserad: http://nyhetskanalen.se/1.202769/nyheter/2007/11/09/rott_kott_okar_risk_for_tarmcancer?statisticsTimeRes=WEEK

    Observera att det är ca 7000 forskningartiklar som ligger till grund för mitt påstående - så "allvarlig lögn" är det knappast frågan om! Jag tycker det är kul med debatt och att folk har olika åsikter, men jag tycker att man går över gränsen när man använder ord som "allvarlig lögn". Jag vill gärna ha kommentarsfunktionerna öppna för att få så många kommentarer som möjligt, men framtiden får utvisa om det är möjligt!

    Jag håller tummarna!

    SvaraRadera
  7. Tja!
    Kul debatt på ditt forum, vad snygg du var i TV ha,ha. Jag såg klippet på webben och nu ska jag bli äggvegan. Lägg upp länken från svt så folk hittar och kan se ditt inslag i ABC det var som sakt roligt att se. Ha det så bra så länge.
    http://svtplay.se/v/1488911/svart_bli_vegetarian

    SvaraRadera
  8. Do vegetarians have to eat fish for optimal cardiovascular protection? Am J Clin Nutr (March 25, 2009).

    SvaraRadera