torsdag 12 mars 2009

Massor med snö Östersund!

Nu har jag varit i Östersund sedan i onsdags. Jag är här uppe för att jobba med Kostrådgivarutbildningen. Det är en härlig och frågvis grupp (som alltid J). Jag har verkligen världens bästa jobb! Här är en av alla vår underbara grupper:
En näringsfråga som Livsmedelsverket har lyft på senare tid är vår stora saltkonsumtion. På bara 40 år har vi fördubblat vårt saltintag. För mycket salt i maten är förknippat med högt blodtryck och ökad risk för cancer i magsäcken. Tyvärr är det svårt att påverka saltintaget för många eftersom används enorma mängder salt på restaurangmat och färdigmat. Industrisaltet innehåller oftast inte heller mineralet jod som är nödvändigt för sköldkörtelns funktion. Jag ser detta som ett ytterligare skäl till att skippa färdigmat och be lunchrestaurangen minska på saltet.

5 kommentarer:

  1. Hej Martin! Kul att du har startat en blogg. Det är precis vad jag har väntat på. Ha en bra dag!/ Martina Winblad i Trollhättan

    SvaraRadera
  2. Skall bli spännande att få följa den här bloggen och att få lära mig om näringsfysiologi. Har stort behov av det för att "hitta hem" igen. Lycka till!
    IaFia

    SvaraRadera
  3. Härlig bild. Längtar tillbaka redan. Men nu ska det bli kul att ta tag i verkligheten och ta sig an yrket =)

    SvaraRadera
  4. Hej Martin! Roligt att du vill ge dig ut i denna så snåriga debatt när det gäller näringsfrågor. Kommer gärna att bidra med kommentarer på det jag kan för att skapa lite funderingar till vilka val som är bra. Salt är ju en viktig fråga i dessa tider och det är inte bara industrin och restaurangerna som använder för mycket och ej joderat salt. Av gamal tradition så används icke joderat salt av sjukhus, skolor och äldreboenden. Ställde faktiskt en fråga för ca ett år sedan till några av våra större sjukhus om vilket salt dom använde. Man kunde inte riktigt berätta varför man använde icke joderat salt, några av svaren var att man "trodde" inte det fanns på större förpackning samt att det var en ekonomisk fråga!! Vet idag att dessa ställen bytte ut till joderat salt men jag är övertygad om att många skolor, äldreboenden och sjukhus inte tänkt på denna fråga. För visst är det av största vikt att vi lagar bra och genomtänkt mat till våra barn, sjuka och äldre. Tycker /lotta

    SvaraRadera
  5. Kul att ni kommenterar (har stängt av reg-tvånget för att lägga kommenterar för att det ska bli enklare att kommentera). Vi kanske kan ha det som ett näringsforum?

    /Martin

    SvaraRadera