onsdag 27 april 2011

Tarmcancer av lågkolhydratkost?





Debatten går het kring hälsoeffekterna av lågkolhydratkost. Ett av argumenten emot är att ett ökat intag av fett, framförallt mättat fett, och rött kött kan öka risken för tarmcancer. Dessutom kan ett minskat intag av kolhydrater många gånger medföra ett lägre intag av fibrer som är viktigt bränsle för våra tarmbakterier som bildar många cancerskyddande ämnen i tarmen.


I en ny studie undersökte man effekten av lågkolhydratkost (rikligt med fett och max 22 gram kolhydrater per dag) och en kost med medelhögt kolhydratintag (ungefär lika delar energi från fett, kolhydrater och protein). Dessa jämfördes med en kontrollgrupp som åt mycket kolhydrater. Resultaten visade att kända riskmarkörer för tarmcancer ökade i båda testgrupperna. Samtidigt minskade skyddsmarkörer i lågkolhydratgruppen. Resultaten visade alltså att lågkolhydratgruppen låg mest illa till, följ av gruppen med moderat kolhydratintag och bäst låg hög-kolhydragruppen.


Intressanta resultat, särskilt för mig som brukar förespråka en kost med moderat kolhydratintag. Men är slutsatsen verkligen att tarmen mår bäst av mycket kolhydrater? En viktig faktor som påverkar precis lika mycket som energifördelning är förstås vilka livsmedel man väljer. Baserar man sin kolhydratbegränsade kost på feta animalier och utesluter bra fiberkällor som baljväxter, grönsaker och frukt? Eller väljer man bort hårdstekt bacon och äter extra mycket grönsaker?


Här finns studien för den intresserade: http://www.ajcn.org/content/93/5/1062.abstract


Sedan har det varit lite utbildning på Axelsons och vår egen kostrådgivarutbildning:






5 kommentarer:

  1. Bra skrivet och intressant artikel!

    SvaraRadera
  2. Intressant, men ska det inte vara "max 22 gram KOLHYDRATER"? Annars blir det ologiskt - rikligt med fett och max 22 gram fett per dag.

    Sanna

    SvaraRadera
  3. Hej Martin,

    Jag har precis köpt en bok om isodieten och överväger att pröva. Det låter väldigt effektivt och inte minst lätt att följa! Jag hoppas det går bra med ett par korta frågor här:

    Vilken är den främsta skillnaden mellan iso och viktväktarna (som jag prövat i omgångar genom åren, men jag har alltid gått upp i vikt igen)? Som jag förstår fokuserar båda metoderna på kalorirestriktion, till skillnad från t.ex. GI och LCHF.

    När ni i recepten skriver frukt är det aldrig preciserat vilken typ av frukt ni menar. Innebär det att det går bra med alla frukter, även banan och vindruvor som är bannlysta inom LCHF och inom GI bara bör ätas i samband med hård träning?

    Stort tack på förhand om du vill besvara dessa frågor!

    M v h

    Susanna

    SvaraRadera
  4. Hej Martin!

    En fråga med koppling till föregående: jag har prövat allt som finns i viktminskningsväg men misslyckas hela tiden. Jag går ner några kilo med Viktväktarna men går upp dem igen innan jag nått målet. Jag har prövat LCHF men mådde illa av allt fett, och blev dessutom matt av kolhydratbristen. Jag mår bra av att äta GI-kost men jag måste även ha koll på portionsmängderna för att gå ner i vikt.

    En kollega till mig har gått ner 9 kg på 8 veckor med isodieten och hon är lyrisk. Hon säger att hon ätit gott, aldrig varit hungrig, fått mer energi, jämnare humör...och att det inte är några problem att hålla vikten eftersom hon aldrig är hungrig. Hunger och sötsug har varit mitt största problem. Jag misstänker att jag är känslig för kolhydrater, men ändå mår jag inte bra av att ta bort dem helt som man gör med LCHF. Jag tränar mycket (men det tycks inte göra mycket för min vikt, tyvärr), och jag tycker att både orken under själva träningspassen och återhämtningen efteråt fungerar bättre med viss mängd kolhydrater i kosten.

    Så jag är inne på att pröva isodieten och då välja online-medlemskap eftersom jag tror att jag kommer att behöva tillgång till recept och peppning under resans gång. Min fråga är: hur tar isodieten hänsyn till träning? Jag märker att jag blir hungrigare de dagar jag joggar eller kör ett gympass, och under viktväktartiden fick jag extra aktivitetspoints att äta de dagarna. Hur funkar det med isodieten; finns det möjlighet att lägga till mer mat de dagar man tränar?


    /Catti

    SvaraRadera
  5. Chatrin: Tack!

    Sanna: Tack, jag missade det! Ska ändra!

    Susanna: Kul att du vill testa isodieten. Isodieten är en proteinrik kost för att skapa maximal mättnad. Menyerna i boken är kaolribegränsade, men dieten är egentligen inte det. Man äter så stor portioner som man behöver!

    Ja, frukt är en "tillåten kolhydratkälla", men den kommer inte utöver andra kolhydarter utan är en del av kolhydratkällorna.

    SvaraRadera