tisdag 22 mars 2011

Ökad risk för diabetes II med låg-kolhydrat kost baserad på animalier?

Att minska ner på kolhydraterna är sannolikt en god idé om man ligger i riskzonen för att utveckla diabetes typ II. Men hur påverkas vi av olika sorters lågkolhydratkost? I en nyligen publicerad studie undersökte man effekten av lågkolhydratkost efter tre kriterier: högt proteinintag + högt fettintag, högt proteinintag + högt fettintag från djur och högt proteinintag + högt fettintag från vegetabilier. Deltagarna var drygt 40,000 till antalet och de följdes i vissa fall under så lång tid som 20 år. Resultaten visade att en lågkolhydratkost baserad på animalier ÖKADE risken för att insjukna i typ II diabetes. Lågkolhydratkost baserad på vegetabilier minskade risken signifikant, men bara bland män.

Spännande rön! Ska bli intressant att se var forskningen står om tio år…

9 kommentarer:

  1. Verkligen spannande med att antligen fa hora fran en studie som analysera konsekvenserna av lagkolhydratkost med hogt fett intag!

    Var publicerades artikeln?

    / Elina (naringsfysiolog bosatt i Skottland)

    SvaraRadera
  2. Jag menade naturligtvis att det ar spannande att antligen lasa om en langsiktig studie som denna, da det finns en massa studier pa LCHF dieter men majoriteten ar gjorda pa kort sikt!

    SvaraRadera
  3. Hej Martin!

    Jag prövade LCHF ett tag för att få fart på viktnedgången och starta fettförbränningen. Jag har läst att många LCHF:are måste ha koll på kaloriintaget, så jag körde enligt Annika Dahlqvists modell 80/80/20 (gram fett/protein/kolhydrater/dag). 20 g kolhydrater är inte särskilt mycket, så man får plats med en del ovanjordsgrönsaker men inte mer. En enda morot stjälper hela dagens planering, och frukt skall vi inte tala om...t o m nötterna gäller det att ha koll på, och då talar jag inte om fettmängden utan kolhydratinnehållet. Det är stor skillnad i kh-halt mellan olika nötter! T o m lite bär gör att det är svårt att hålla sig under 20 g kh/dag, och även mejeriprodukter gick bort för att vara så strikt som möjligt.

    Men viktnedgången gick trögt och magen var inte så där jätteglad heller...så jag gick över till isodieten, och då började kilona rasa (plus att magen blev gladare :-). Jag använder för skojs skull matdagboken.se för att se hur jag ligger till, och lustigt nog får jag i mig ganska exakt lika många kalorier med isodieten som med LCHF i Annika Dahlqvists tappning. M a o: man kan inte säga att det är för lite eller för mycket kalorier som kan förklara varför det gick trögt att gå ner med LCHF, utan det verkar faktiskt som om det är FÖRDELNINGEN av näringsämnen som är nyckeln till viktnedgång...åtminstone i mitt fall!

    Kan det var så att för lite kolhydrater faktiskt BROMSAR viktnedgång och fettförbränning, tvärtemot vad LCHF-förespråkarna hävdar?

    Sanna

    SvaraRadera
  4. Elina: Ja, kul undersökning. Den är publicerad i senaste numret av AJCN (ajcn.org).

    Sanna: Ja, LCHF lanseras ju ofta som "njutmetoden", men man kan verkligen ifrågasätta hur njutningsfullt det blir när man måste utesluta så många livsmedel. Min uppfattning är att de flesta som säger sig äta LCHF inte når ner till max 20 gram kolhydrater per dag. I praktiken äter de alltså en kolhydratreducerad kost, vilket säkert underlättar viktminskning.

    Isodieten har blivit beskylld för att vara en svältdiet eftersom utgångspunkten är 1600 kCal per dag, men det upplever ingen som verkligen följer dieten. Det intressanta är att även LCHF kräver kaloribegränsning för att leda till viktminskning och därför är även LCHF (som leder till viktminskning) en kaloribegränsad metod.

    Svårt att säga om för lite kolhydrater verkligen bromsar viktnedgång eller ej, men omättade fetter, MCT-fetter och protein är de näringsämnen som ökar förbränningen till skillnad mot LCT-fetter (fyrfota djur).

    Jättekul att höra att det går bra för dig och det är verkligen en intressant iakttagelse du delar med dig av. Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  5. För min del handlar det om byte av "livstil"...det vill säga, börja träna och lägg om kosten.

    Att kroppen likt en narkoman har ett sockerbehov får man acceptera och nonchalera...och enbart äta det man behöver för att träningen och kroppen skall fungera.

    Då går man ner i vikt i "rekordfart"

    SvaraRadera
  6. Björn: så sant! I halva mitt liv har jag slagits mot sötsug och mycket kolhydrater, ffa raffinerade sådana, ökar på suget rejält.

    En strategi jag har tillämpat är att äta mer protein och att vara förutseende med måltidsupplägg så man slipper bli tokhungrig (och därmed sötsugen som sjutton)!

    /Martin Brunnberg

    SvaraRadera
  7. Hej Martin!

    Tack för en toppenbra blogg som jag precis hittat till!

    Jag har en snabb fråga om fruktos. Det skrivs mycket om fruktos just nu och det beskrivs som orsaken till fetmaepidemin i USA. Men då handlar det alltid om fruktos i läsk, kakor, färdigrätter, bars m m. Men hur förhåller det sig med fruktos som förekommer naturligt i frukt och bär? Jag reagerar inte alls likadant på en fruktsallad som på en kaka sötad med fruktos, så det känns inte som om det är samma sak...men enligt LCHF-förespråkarna är det samma sak, och även frukt och bär måste undvikas för att undvika fettinlagring.

    Kan du säga något om det - jag har läst på om olika metoder (behöver gå ner ca 10 kg) och tycker att GI eller isodieten låter vettigast. Isodieten innehåller frukt och bär från dag ett, GI från och med fas 2. Anser du att frukt/bär kan bromsa/hindra viktnedgång pga sitt fruktosinnehåll?

    Ellinor

    SvaraRadera
  8. Hej Martin!

    Jag har idag börjat med isodieten efter att ha köpt boken Isodieten + kokbok. Än så länge verkar det jättelätt och går hur bra som helst - efter frukost och mellanmål är jag inte ens sugen på lunch när klockan börjar närma sig halv tolv...:)

    En fråga i sammanhanget: i isodieten ingår bönor och majs som jag älskar, men jag blir lite fundersam när jag läser påståenden från LCHF-anhängare att bönor och majs inte är artriktig föda, att de innehåller ämnen (gifter) som vi inte kan bryta ned och att det är förklaringen till att vegetarianer har högre förekomst av tjocktarmscancer (enligt LCHF:arna). Kostrådgivare Anna Hallén skriver t.ex. i sin blogg att majs är fågelmat och inte människoföda. Samtidigt finns det ju naturfolk som lever nästan uteslutande på vegetarisk föda, inkl majs, och de lär inte alls drabbas av välfärdssjukdomar som cancer...så vad gäller egentligen?! Jag vill gärna fortsätta äta bönor och majs i måttliga mängder då jag tycker att jag mår bra av det.

    Tack på förhand!

    Ellinor

    SvaraRadera
  9. Ellinor:

    Tack! Kul att du gillar bloggen! Fruktos i raffinerad form är ett riktigt elände och då borde väl detsamma gälla frukt? Jag har varit inne i de banorna själv, men när man undersöker vad som händer när folk ökar sin fruktkonsumtion leder det aldrig till viktökning och ofta till viktminskning. Inte heller ökar det risken för diabetes typ II (dock verkar det inte skydda heller). Frukt har lågt kaloriinnehåll och mängden fruktos är väldigt begränsad. Därför ger jag tummen upp för frukt - dock inte som enda mellanmål för den som vill gå ner i vikt. Då behövs även protein för mättnaden.

    Majs och bönor är nog inte "artriktig föda", men det är å andra sidan inte smör, feta kötträtter och grädde heller. I synnerhet bönor är extremt bra viktminskningsmat och sist jag pratade med Anna Hallén höll hon med mig om att bönor inte skapar sötsug trots att de är proppfulla med kolhydrater. Fettskrämd i all ära, men är det bättre att var kolhydratskrämd?

    Lycka till!

    /Martin Brunnberg

    SvaraRadera