tisdag 16 februari 2010

Vin är bättre än motion?

Nu är Fredrik Nyström i farten igen och den här gången är vin bättre än motion. I studien fick försökspersoner dricka rött vin under tre månader. Männen i studien drack 3 dl (!) per dag och kvinnorna 1,5 dl. Resultaten visade att de skadliga blodfetterna gick ner samtidigt som varken levervärden eller blodtryck påverkades negativt. Dessutom förändras inte kroppsvikten under studiens gång. Det låter som intressanta resultat och bekräftar delvis det vi redan vet om rött vin. Goda nyheter för en rödvinsälskare som jag! :-)
Jag är dock lite skeptisk mot Nyström eftersom det verkar som han ofta kallar in media innan han vet att datakvalitén uppfyller kriterierna för att publiceras. Dessutom är tre månader en kort tid och leverförfettning (som ger dåliga levervärden) är en effekt som ackmuleras över tid.

Förra gången uppfann han hjulet igen genom att visa att överätning ger leverförfettning och lägre blodfetter (den senare effekten är dock övergående i takt med att insulinkänsligheten försämras). Denna undersökning publicerades aldrig. Jag undrar varför? Var den inte tillräckligt bra för att kvala in i en vetenskaplig tidskrift? Fanns det metodfel? Om det är så måste vi helt bortse från dessa resultat. Tyvärr har dock allmänheten redan fått det presenterat som vetenskapliga rön…

Hoppas han får denna undersökning publicerad så att vi kan ta resultaten på allvar! Vin är gott och nyttigt i måttlig konsumtion, men baksidan är ju förstås alkoholmissbruk. Tror själv att jag skulle ha svårt att konsumera 3 dl varje utan att bli beroende!

Lite inspiration
Jag vill gärna dela med mig av en av mina förebilder. Låt er inspireras av min mentor Jason Becker (har aldrig träffat honom, men det känns som om jag känner honom genom hans musik). I Jason ser man en person med en enorm inre styrka och positivism. Dessutom är en han fantastisk musiker: http://www.youtube.com/watch?v=tYIZP1hrfZI. Jason har lidit av ALS i sedan 19 års ålder, dvs i över 20 år dags dato!

På väg hem från Malmö!
I skrivande stund är jag på väg hem från Malmö där vi håller kurs. Som vanligt är det ett underbart gäng. Jag längtar redan tillbaka till er!


5 kommentarer:

  1. Nyströms studie publicerades visst men av någon anledning kan man inte klistra in länkar här(?)
    Short-term overeating induces insulin resistance in fat cells in lean human subjects. Kolla pubmed.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Tack för tips! Jag lyckades inte heller klistra in länken. Irriterande! Jag gissar att det är PMID: 19593406 du menar! I så fall handlar artikeln om överätning och påverkan på insulinkänslighet i fettceller. Artikeln har ingen information om påverkan på blodfetter. Hittar ingen info om detta vare sig i "abstract" eller "discussion". Så att påståenden om blodfetter förefaller vara opublicerade. Rätta mig gärna om jag har fel!

    SvaraRadera
  3. Studier av detta slag är i mina ögon rätt fyrkantiga. Försökspersoner hit och dit... Alla människor är olika och har olika förutsättningar, det gäller även viktnedgång oavsett "metod".
    Din inspirationskälla är underbar!! Grym musiker och med en positiv inställning! Sådana människor inger hopp!!

    Sköt om dig Martin!

    SvaraRadera
  4. Chatrin: Ja, visst är Jason underbar!

    Ida: Tack för beröm!

    SvaraRadera